یکی از مشکلاتی که مادران باردار ممکن است با آن رو به رو شوند دیابت بارداری است، این مشکل یک شرایط پزشکی است که در آن سطح قند خون در بارداری بالا می‌رود. این شرایط ممکن است به مادر و نوزاد درون رحم آسیب برساند.

مقدمه

در ادامه همراه نی نی مد باشید تا به سوالاتی همچون علائم دیابت بارداری ؟ راه های درمان دیابت بارداری و پیشگیری از آن خواهیم پرداخت.

دیابت بارداری چیست؟

دیابت حاملگی، شرایطی است که در آن سطح قند خون زنان باردار بالا می‌رود. این اتفاق به دلیل تحریک هورمون‌های بارداری در بدن زنان اتفاق می‌افتد که باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند. در برخی از زنان، سیستم ایمنی بدن به این تحریکات حساسیت نشان می‌دهد و باعث می‌شود که سطح قند خون آن‌ها بیش از حد بالا رود.

بیشتر بخوانید : افسردگی بارداری | دلایل و راه های رفع آن

درمان دیابت بارداری بسیار مهم است

در صورتی که دیابت بارداری به درستی درمان نشود، می‌تواند مشکلات جدی برای مادر و نوزاد به دنبال داشته باشد. برای مثال، افزایش خطر زایمان زودرس، بیشتر بودن احتمال بروز عفونت‌های واژن، بالا رفتن احتمال نیاز به سزارین، بیشتر بودن احتمال وزن بالای نوزاد و تشدید مشکلات ریوی و سایر مشکلات مربوط به قند خون بالا در نوزاد را بالا خواهد برد.

بیشتر بخوانید : انواع آزمایش های بارداری | آزمایشات ضروری

راه های پیشگیری از دیابت بارداری

وزن خود را کنترل کنید

 افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری، یکی از عوامل مهم بروز دیابت بارداری است. برای پیشگیری از این بیماری باید وزن خود را در محدوده مناسب نگه دارید.

تغذیه‌ی سالمی داشته باشید

مصرف غذاهای پرقند و چرب، عامل بروز این بیماری است. برای پیشگیری از این بیماری باید رژیم غذایی سالم و متنوعی را رعایت کنید. از میوه‌ها و سبزیجات بیشتر استفاده کنید و از مصرف غذاهای غنی از چربی، نمک و شکر خودداری کنید.

ورزش منظم

 ورزش می‌تواند به شما در کاهش خطر بروز دیابت  کمک کند. بهترین راه برای شروع ورزش، مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه است.

مراجعه به پزشک و مشورت با او

برای انجام آزمون قند خون در ابتدای بارداری و همچنین درمان در صورت تشخیص دیابت بارداری، باید به پزشک مراجعه کنید.

مصرف داروهای مربوط به دیابت

 در صورت تشخیص دیابت بارداری، باید به صورت منظم داروهای مربوط به دیابت را مصرف کنید.

علائم دیابت بارداری

این بیماری در بسیاری از موارد بدون علائم قابل توجهی شروع می‌شود. اما در بعضی از موارد، بعضی از علائم زیر ممکن است اشاره‌کننده به بروز دیابت حاملگی باشند:

  • احساس بی‌حالی و خستگی شدید
  • عطش بیش از حد و فشار خون بالا
  • احساس گرسنگی شدید و نوسانات بین افزایش و کاهش وزن بدن
  • دچار بی‌خوابی و خواب آلودگی در طول روز
  • التهابات ادراری و ادرار بیشتر از حد معمول
  • سردرد و درد شکمی شدید
  • ناراحتی پوستی شدید

نکته‌ی مهم : در صورت داشتن هرگونه علائم مشابه با موارد فوق، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

درمان دیابت بارداری

درمان دیابت حاملگی شامل تغییر در شیوه زندگی، تغذیه مناسب، و در صورت نیاز، داروهایی است که به کنترل سطح قند خون در بارداری کمک می‌کنند. در صورتی که سطح قند خون بسیار بالا باشد، ممکن است لازم باشد بستری شدن و استفاده از انسولین هم در نظر گرفته شود. در ادامه  چند روش درمان دیابت اشاره خواهیم کرد.

  • تغییر در شیوه زندگی
  • انتخاب رژیم غذایی مناسب
  • داروهای کاهش قند
  • استفاده از انسولین

در کل، برای درمان دیابت بارداری لازم است با پزشک خود مشورت کنید و تمامی دستورات پزشک را به دقت دنبال کنید. از همراهی شما با نی نی مد سپاس گزاریم.

معرفی نی نی مد (مراقبت های دوران بارداری و زایمان)

سایت نی نی مد، جایی برای کسب اطلاعات مفید و دقیق در زمینه بارداری، زایمان و مراقبت از نوزادان می‌باشد، در این سایت، با بهره گیری از تخصص و دانش متخصصین و پزشکان ، تلاش می کنیم تا بهترین راهکارها و راهنمایی ها برای مادران باردار، نوزادان و همچنین خانواده هایشان را ارائه دهیم.

این سایت شامل مطالبی از قبیل مراقبت‌های بارداری، موارد خاص و نگران کننده در دوران بارداری، نکات مهم در زمینه غذای سالم و موثر، مشکلات پزشکی و پیشگیری از آنها، زایمان، شیردهی، پرورش نوزاد، زایمان طبیعی و سزارین، اقدامات بعد از زایمان و خیلی موارد دیگر مرتبط با بارداری و نوزادان است.

علاوه بر آن مراقبت های بارداری هم به صورت سه ماهه و ماه به ماه  تقسیم بندی شده و مطالب لازم برای مادران باردار منتشر شده است.

مراقبت های دوران بارداری سه ماهه اول

مراقبت های دوران بارداری سه ماهه دوم

مراقبت های سه ماهه سوم بارداری